Music Hungary
Programbontás 2024
November 19. - Kedd
Új módszerek a magyar zeneipar méretének és gazdasági hatásának felmérésére. A folyamatban levő jelentés módszertanának bemutatása egy nemzetközi példa alapján.
Szükség van-e a dalszövegek cenzúrájára vagy áradjon szabadon a flow: mi a helyes út?
A közönséget kell kiszolgálnunk és az előadásunktól függ, hogy a következő fellépésen ott lesznek-e az emberek a nézőtéren vagy sem. Ezért a fókusz mindig a munkán és a közönség kiszolgálásán van, ami természetesen egyben a saját szenvedélyünk is. Viszont ez a szenvedély elveszi a fókuszt életünk más területeiről. De mi van akkor, ha az élet mást akar, mint amit mi szeretnénk? Fel vagyunk készülve, van “B”tervünk arra az esetre, ha a kiszolgáltatottság és a pénz hiánya fenyeget?! Ezekre és hasonló kérdésekre kaphatunk szakmai választ és iránymutatást.
A Music Hungary Szövetség évek óta dolgozik a koncert- és fesztiválszektorra vonatkozó áfakulcs 5 %-ra való csökkentésén, és egy mindenki számára előnyös együttműködés kidolgozásán. Az első hatástanulmányunk, kerekasztalbeszélgetésünk és a döntéshozókkal történő egyeztetésünk után most újabb mérföldkőhöz érkeztünk: a segítségetekkel frissítettük az ide vonatkozó tanulmányunk piacelemzési részét, aminek eredményeit szeretné ismertetni veletek Németh Marcell, a KPMG Tanácsadó Kft. Szenior Menedzsere.
A jó dalok, jó szövegek, előadóművészi sikerek nagyrészt a tehetségen múlnak. De vajon van ennek olyan része, amely tanítható is? Több egyetemi képzés is indult, ahol nem a hangszeres tudás megszerzésén van a fókusz, hanem a zeneművek előállításán. Mennyire lesz így egyforma minden dal?
Berobbant a helyi zene a streamingben. Mennyire magyar jelenség ez? Mi a közös a magyar és az olasz piacban? Már nem is hallgatunk külföldi zenét? Meddig tart, mi a titka?
Az EU Kreatív Európa Programjáról és támogatási lehetőségekről sok szó esett már, de mindig van miről beszélni. Az aktuális kiírások és fókuszpontok ismertetése mellett Mondik Gábor, a Kreatív Európa Iroda ügyvezető helyettese, a Kultúra alprogram vezetője beszélget majd a kifejezetten zenei szektornak szánt forrásokról Weyer Balázzsal és Décsy Eszterrel.
2024. október 3-án, az MTPA által szervezett Rendezvény ReStart Konferencián a “Válságban a fesztivál szektor (?)” panelbeszélgetést folytatjuk az idei Music Hungary Konferencián az MTPA-t képviselő Ernhaft Attila moderálásában. Az idei fesztivál szezon rendkívül vegyes képet mutatott: egyes rendezvények rekord nézőszámmal futottak, mások jegyeladási sokéves mélypontra estek vissza. Hogyan érdemes értelmezni ezeket a tényeket? A covid lezárások után újabb kihívásokkal kell szembenéznie a szektornak? Vagy Azahriah tehet mindenről? Ezekre a kérdésekre próbálnak közösen választ adni a panel résztvevői.
A tavalyi konferencia középpontjában az AI és a zene kapcsolata állt, ahol több beszélgetést is szenteltünk a témának. Úgy tűnik azonban, ez a kérdéskör semmit sem vesztett aktualitásából. Azóta eltelt egy év és rengeteg változás történt: gomba módjára szaporodnak a zenekészítő generatív AI-alkalmazások, egyre nagyobb összegeket fektetnek ezek finanszírozásába, miközben egymást érik a jogi perek és nyílt levelek az AI használata ellen. Hogyan áll most a mesterséges intelligencia és a zene kapcsolata? Erre a kérdésre keressük a választ.
A „Zöldítés a zenében” panelbeszélgetés központi témája a zene és a fenntarthatóság kapcsolata. A beszélgetés során megvitatjuk az ESG tényezők beépítésének fontosságát, valamint azt, hogy a közönség milyen elvárásokat támaszt a zeneipar fenntarthatósági törekvéseivel szemben. Lehet-e nagyszabású turnékon környezetbarát gyakorlatokat alkalmazni anélkül, hogy az élmény minőségét veszélyeztetné? És hogyan sikerült mindezt – a nyáron hazánkba látogató – Coldplaynek kiviteleznie? Léteznek-e valódi megoldások vagy az egész egyszerű greenwashing?
A StageSync zenekaroknak, kiadóknak és turnémenedzsereknek segít a koncertek és turnék gördülékeny lebonyolításában. Ez egy átfogó platform, amely intuitív módon támogatja a zenekari szervezési folyamatokat. Az alkalmazás időt spórol, megkönnyíti az információk kezelését és hatékony megoldásokat kínál a menedzsment számára.
Az első után több cég, és fiatal szakember találta meg a számítását, most immár második alkalommal keresnek zeneipari munkát zenei menedzserek, a zeneipar pedig keresi a friss tehetségeket, itt pedig jól össze is boronálódnak egy órára egy speed meeting keretén belül. A program a Majdnem Híres Rocksulival közös szervezésben valósul meg.
Advancing és a valóság, avagy mi lesz igaz abból, amit leegyeztetsz? Milyen kihívásokkal találkoznak a rendezvények szervezői, a technikai szolgáltatók és a fellépők? Hogyan lehetne hatékonyabb a kommunikáció a szereplők között és mi kellene ahhoz, hogy valóban minden flottul menjen?
Hangklónozás, zenekészítés mesterséges intelligenciával, előadói alteregók. Az AI zene közzététele, digitális terjesztése. Mit lehet, mit (nem) szabad?
A közönséget kell kiszolgálnunk és az előadásunktól függ, hogy a következő fellépésen ott lesznek-e az emberek a nézőtéren vagy sem. Ezért a fókusz mindig a munkán és a közönség kiszolgálásán van, ami természetesen egyben a saját szenvedélyünk is. Viszont ez a szenvedély elveszi a fókuszt életünk más területeiről. De mi van akkor, ha az élet mást akar, mint amit mi szeretnénk? Fel vagyunk készülve, van “B”tervünk arra az esetre, ha a kiszolgáltatottság és a pénz hiánya fenyeget?! Ezekre és hasonló kérdésekre kaphatunk szakmai választ és iránymutatást.
Számos előadóművész online megszerzett népszerűsége segítségével, a klubok szintjét átlépve, nagy helyszíneken, nagy közönség előtt debütál élőben. Elveszítjük az intim, kisebb koncerteknek helyszínt adó klubokat? Hogyan tehető egy kisebb zenekarral finanszírozhatóvá egy kisebb helyszín? Milyen megoldásai lehetnek a nagyobb előadók klubokba csábításának?
Iparági áttekintés – hogyan és honnan válogatnak zenéket a filmek, TV-műsorok, reklámok és egyéb médiatartalmak szerkesztői? Stockzeneszerzés a gyakorlatban – Mik a legfontosabb szakmai tudnivalók, ha valaki bele akar vágni ebbe a műfajba? Milyen szakmai tapasztalatra van szüksége annak, aki dalszerzőként szeretne ezen a területen karriert építeni? Jövedelemszerzés – milyen feltételekkel kerülhetnek be műveid egy zenetárba? Hogyan kaphatod meg a jogdíjaidat – mennyi idő alatt lehet ebből bevételed?
Sávlekötő Camp, alternatív tehetségkutató dalszerzőknek
Az igazságügyi miniszter 2024-re vonatkozóan az összes közös jogkezelő összes díjszabását elutasította. A jogkezelők összesen kb. 40 pert indítottak a miniszter határozataival szemben, amelyek közül az elsőt nemrég meg is nyerték. Mi következik ebből? Lehet, hogy mégis elvesztik a 2023. évi inflációt a zenészek és a kiadók?
A Szövetség idén is nagy várakozással jelentette be a Music Hungary-díj jelöltjeinek listáját, folytatva a két éve megkezdett hagyományt, amikor több éves törekvésünk teljesült be a díj megalapításával.
Van már jegyed?
November 20. - Szerda
A tavalyi sikeres expo után ismét kulturális menedzser keres zenekart, és zenekar kereshet menedzsert, és jól össze is boronálódnak egy órára egy speed meeting keretén belül. A program a Majdnem Híres Rocksulival közös szervezésben valósul meg.
A kommunikációs modell rég átalakult. A korábbi platformok megmaradtak ugyan, de mellettük számtalan más helyen kell jelen lenni az online térben. A figyelmet rengeteg helyről próbáljuk magunkra (és a zenénkre) vonni, de vajon tudjuk-e, hogy ezek mennyire hatékonyak? Van-e mindenkire alkalmazható recept? Mit és hogyan kell használni, hogy játsszák a dalainkat a rádiók és a tévék, illetve írjanak a zenénkről?
Az új médiaplatformok és tartalomfogyasztási szokások alaposan átalakították a hagyományos újságírás szerepét és relevanciáját. Hogyan formálja most a zenei újságírás a közönség ízlését, az előadók karrierjét és a zeneipar trendjeit? Megvitatjuk, hogy milyen kihívásokkal szembesülnek manapság a zenei újságírók, valamint milyen felelősségük van a zenéről alkotott közbeszéd formálásában.
Milyen elszámolási modelleket alkalmaznak a zenei klubok a fellépő produkciókkal szemben? Mennyire átlátható ez a fellépők számára? Ki fizeti a jogdíjat? Milyen elszámolási modellbe érdemes belemenni, és milyen feltételekkel? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Podlovics Péter (zenei menedzser) és Tóth Péter Benjamin (Artisjus üzleti transzformációs igazgató).
Számos hazai és nemzetközi példa bizonyítja, hogy a zenészélet mentálisan sok kihívással jár. Igaz ez az előadókra csakúgy, mint a háttérben dolgozókra. Az utóbbi időben szerencsére ezzel is elkezdtek többen foglalkozni. A beszélgetés során megtudjuk, hogy mire jutottak, milyen technikákat, milyen eszközöket találtak ki? Milyen segítséget kaphat egy előadóművész, vagy zeneipari háttérmunkás, ha mentálisan nehezen kezeli a szakmáját?
Hogyan válik a könnyűzene még izgalmasabbá egy mesterséges intelligenciával támogatott adatbázissal? A Magyar Popkulturális Értéktár új fejlesztése révén bárki feltehet kérdéseket a magyar popzene múltjáról és jelenéről – és valódi, személyre szabott válaszokat kaphat. Tudni szeretnéd, melyik együttes alakult meg előbb, az Omega vagy az LGT? Vagy hogy az LGT tagjai milyen más zenekarokban játszottak még? Az előadás során bemutatjuk, hogyan működik ez az AI-alapú eszköz, ami a zene rajongóit és a kutatókat is új, friss nézőpontból köti össze a magyar zenei örökséggel.