Program
A Music Hungary Szövetség elnökének köszöntője.
A hangfelvétel-kiadók a bevételük 30%-át forgatják vissza marketingre és új produkciók létrehozására. A zene örök körforgása innen indul. Hogyan lesz a zenéből pénz? Hogyan lesz a pénzből zene? Hogyan működtethetjük a zeneipart úgy, hogy az önfenntartó, ciklikusan működő legyen? Mit teszünk be, mit veszünk ki? A konferencia fókusztémáját validálja egy friss nemzetközi IFPI-elemzés is, amiből kiderül az is, hogy Magyarország miben a legjobb az EU zeneiparán belül.
Mi a zenetanítás kettős felelőssége? A tantermi oktatás és az „önként zenészlét” lehetőségei és nehézségei. Akár állami iskolai, akár magán intézményben tanít valaki zenét, az befektetés a jövő generációjába – akár zenehallgatóként, akár előadóművészként.
A panelbeszélgetésben áttekintjük az AI által generált termékek és az AI segítségével létrehozott művek szerzőségével kapcsolatos kérdéseket, kitérünk az AI input-oldalára (a zenét „feltanult” AI-modellek jogszerűsége) és output-oldalára (a generatív AI-cunami hatása a zeneiparra), végül megpróbálunk a vázolt kihívások megoldásán gondolkodni.
Tizedik alkalommal jelent meg a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért gondozásában a magyar zenei szcéna átfogó elemzését bemutató ProArt Zeneipari Jelentés. A jubileumi kiadvány fókuszában ezúttal a magyar zeneipar nemzetgazdasági jelentőségének feltárása áll egy új, makroökonómiai modellre épülő módszertan segítségével. A kutatás, amelyet a ProArt megbízásából a HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ adaptált és valósított meg, rávilágít a zeneipar gazdasági hatásaira, valamint más ágazatokra gyakorolt befolyására.
Az Artisjus és NKA által az első magyar nyelvű beatdalokat megíró Szörényi-Bródy szerzőpáros működésének 60. évfordulója alkalmából közösen meghirdetett tematikus év arra irányította rá a figyelmet, hogy „A dal érték.” Gyors összegzés az eddigi projektekről.
Milyen AI-eszközöket használ az új generáció a zenei karrierépítésében? – a WMMD friss kutatása feltérképezte, milyen lehetőségeket, félelmeket és trendeket hozott a mesterséges intelligencia az előadók világába. Aktuális hazai adatok első kézből.
A globális zenefogyasztási szokások megváltozása, a gazdasági trendek alakulása mentén itthon is megfigyelhető a klubélet hanyatlása. A hazai gazdasági helyzet és a kultúra támogatásának hiánya ezeket még inkább felerősíti. Az olló nyílik, a legnagyobb szereplő(k) virágoznak, a kisebb szereplők lassan elvéreznek, a fesztiváloktól a menedzsmenteken át a klubokig. Valódi és szoros összefogás nélkül pedig minden segélykiáltást elvisz a turbulens gazdasági világ szele. Tényleg ennyire katasztrofális a helyzet? Vége a klubéletnek, vagy még van mit visszaforgatni bele? Van lehetőség átalakulásra, vagy kivárásra kell játszani? A hanyatló nyugat vagy mi találjuk meg előbb a megoldásokat, ha vannak?
Az önkéntesség egyre fontosabb szerepet kap a kulturális és közösségi eseményeken – legyen szó fesztiválokról, színházi produkciókról vagy sportrendezvényekről, ahol már régre nyúló hagyománya van. A beszélgetés azt is vizsgálja, mit tanulhatnak egymástól ezek a területek: hogyan segítheti a sportrendezvények jól működő önkéntes gyakorlata a kulturális események fejlődését, és milyen tapasztalatokat adhat vissza a kulturális szféra. Szó lesz a motivációkról, az előnyökről és esetleges hátrányokról, valamint arról is, hogyan jelenik meg az önkéntesség lokális, országos és nemzetközi szinten.
Milyen visszaélések ismertek a streamingben, és mit lehet ellenük tenni? Hogyan reagálnak a digitális terjesztők? Mit lehet, mit szabad? Van-e AI-eszköz az AI ellen?
Soha nem volt ekkora zaj a zeneipari szereplők körül. Az online algoritmusok, a hazai közönség anyagi korlátai, az egyre növekvő számú izgalmas szereplő a zenei palettán, mind-mind az ellen dolgozik, hogy valaki kitűnhessen. A tehetség és a jó zene már nem elég, az új alap pedig a jelenlét és a láthatóság lett – a social médiában, klipekben, koncertfilmen, dokumentumfilmekben, élőben a koncerteken és live streamen. Mit keres ma a közönség? Miért nem elég a dal? Melyik audiovizuális tartalom milyen célt szolgál az előadó életében? És miért fontos, hogy így is jelen legyen?
A Sávlekötő by Lil Frakk csatornán a Kráss Kontent csapata többféle tartalmat próbált ki az elmúlt években – volt a klasszikus (stúdiós, játékos interjú befutott artistokkal), a Camp (alternatív tehetstégkutató feltörekvőkkel, élő fellépéssel közönség előtt + élő adásban) és a legújabb a Backstage sorozat (terepen, backstagekben dokumentarista, befutott artistokkal). Short és long form tartalmakat készítenek és publikálnak zenei témában, feltörekvő vagy befutott artistokról, producerekről, egyéb zenei szereplőkről. Sőt, a Hungária zenekarnak dokumentumfilmet is készítettek korszakzáró Puskás Arénás koncertjükre. A Sávlekötő Camp döntőjére 1200-an látogattak el a Budapest Parkba, de LIVE stream formájában háromszor annyian követték őket egyidejűleg (azóta közel 80k-t fut ez a tartalom a YouTube-on). Ami egy újabb kiaknázatlan terep lehet a zeneipar számára…
Tapasztalják, mi működik a nézőknél, és rálátnak arra is, mennyi tudatos energia és munka van a láthatóság mögött. A zene ma már vizuális termék: nemcsak a dal számít, hanem az is, hogyan és mikor jelenik meg az előadó a közönség előtt. Miért fontos a jelenlét, hogyan tud egy előadó láthatóvá válni az audiovizuális térben, és mit tanulhat ebből a szakma?
Nyugat-Európában és a tengerentúlon már látszik: a klasszikus klubkultúra hanyatlóban, a táncparkettek helyét pedig egyre inkább matinék, micro-partyk és szokatlan helyszíneken – kávézókban, múzeumokban, nappalikban – zajló rave-ek veszik át. Mi indította el ezt a változást a Gen Z körében? Hogyan rajzolja át ez a trend a magyar bulitérképet? És milyen új formái születhetnek a szórakozásnak a következő években?
2024 a női előadók éve volt világszerte: Taylor Swift, Billie Eilish, Olivia Rodrigo és Sabrina Carpenter tarolták a toplistákat és díjátadókat. A Grammy fő kategóriái közül négyet női előadók nyertek – egy évvel korábban pedig mind a hat fődíj náluk landolt. Globálisan a pop és a rap színtér is a nőké lett, Magyarországon viszont más a kép: a női dalszerzők aránya évek óta 20% körül stagnál, a toplistákat és a rádiókat pedig továbbra is férfiak uralják.
Panelbeszélgetésünkben azt vizsgáljuk, hogy ennek kulturális, társadalmi vagy politikai okai vannak-e. Van-e hazai női szolidaritás a zenében, és mennyire tudnak az előadónők nyíltan, bátran megszólalni, mint nemzetközi példaképeik? Szó lesz arról is, hogyan férhet össze a karrier a párkapcsolattal, gyermekvállalással vagy a szülési szabadsággal egy olyan iparágban, ahol nincsenek egyértelmű keretek.
A „superfan” ma a zeneipar egyik leggyakrabban használt hívószava, nem véletlenül. A szuperrajongók a közönség azon szűk, de kiemelten értékes szegmensét képviselik, akik nemcsak elkötelezettek, de jelentős bevételt is generálnak: ők veszik meg a koncertjegyeket, a merchöt, az exkluzív tartalmakat. Ehhez jön a 2%-i „super listener” kör, akik a Spotify-hallgatások 18%-áért felelnek.
A panel azt járja körül, milyen tényezők segítik e közösségek kialakulását, hogyan lehet őket elérni és hosszú távon elkötelezetté tenni. Milyen szerepe van ebben a közösségépítésnek, a dedikált platformoknak (pl. saját FB-csoport, IG-körüzenet)? Hogyan reagálnak a majorök, a streaming szolgáltatók és techcégek erre a trendfordulóra?
A zene hogyan válik terápiává? Miben segít a zenehallgatás és a zenélés? Hogyan lesz a pihenésből, alvásból kreatív alkotás? A zene egyben az élet gyógyszere és az önfejlesztés egyik kulcsa – tényleg, miért, hogyan?
Utazz velünk Te is egy világba, amelyet mindenki ismer – de még senki nem látott így! Sziget, VOLT, Balaton Sound, Művészetek Völgye, Fishing on Orfű, Paloznaki Jazzpiknik – ikonikus fesztiválok, amelyek évtizedek óta határozzák meg a nyári élményeinket. Honnan indultak és hova tartanak? Mi hajtja őket: a szenvedély vagy az üzlet? Mit jelentenek az egymást követő generációk számára?
Merülj el velünk a magyar fesztiváluniverzumban, és tudd meg Gerendai Karcsitól, Lobenwein Noresztől, Fülöp Zolitól, Márta Pistától és Müller Péter Sziámitól, mitől lüktet a nyár! Bulizz a legnagyobb slágerekre Дevával, Beton.Hofival, Sisivel, a Margaret Islanddal, a Blahalouisianával és Pogány Indulóval! Gyere velünk a backstage-be, és ismerd meg Lovasi Bandi, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby vagy Soma Mamagésa legizgalmasabb fesztiválkalandjait!
Zene, sztorik, nosztalgia és sok-sok humor – Csizmadia Attila Topolánszky Tamás Yvan társrendezővel közösen, a JUNO11 Pictures gyártásában készített dokumentumfilmje bemutatja a szinte hungarikumnak számító magyar fesztiválok mögött húzódó emberi történeteket, és elénk tárja, hogyan épülhetett általuk a porból szabadság.
Fordulóponthoz érkeztek a magyarországi fesztiválok: Covid utáni gazdasági változások, a zenei színtér generációváltása, az online az új offline. Hogyan vészelik át mindezt a fesztiválok? Csúcson a felléptidíjak. Lesz-e elég pénze a közönségnek, hogy kitermeljen egy és több újabb szezont? Esélylatolgatás, jóslatok, vélemények a 2026-os évre készülve.
Idén is több mint kétezer üzletben, szállodában, étteremben és benzinkúton kizárólag magyar zene szólt szeptember 20-án négy háttérzene-szolgáltató, a MoodMedia, a 3G Multimédia, a Music Engine és a KittoMedia partnerségében. Újdonság, hogy sportcsarnokokban és stadionokban is magyar dalok hangoztak el. Az ügyhöz csatlakozott többek közt a Ferencvárosi Torna Club, az MTK Budapest, a Győri Audi ETO KC, a Puskás Akadémia, továbbá a Magyar Kézilabda Szövetség és a Magyar Repülőkorong Szövetség. Az Él a Zene! kezdeményezésnek ezúttal ismert sportolók voltak a nagykövetei, nevezetesen Berki Krisztián olimpiai bajnok tornász, Póta Georgina kétszeres Európa-bajnok asztaliteniszező, és Simon Petra, Európa legjobb fiatal kézilabdázója. Az Él a Zene! szervezője a Fülesbagoly Alapítvány.
Tavaly is több cég, és fiatal szakember találta meg a számítását, most immár harmadik alkalommal keresnek zeneipari munkát zenei menedzserek, a zeneipar pedig keresi a friss tehetségeket, itt pedig jól össze is boronálódnak egy speed meetingen. A program a Majdnem Híres Rocksulival közös szervezésben valósul meg.
Szerzői jogi tudás és zeneipari gyakorlatok meglévő dalok és zenék újra felhasználásai kapcsán. Cover verzióktól a remixeken át a beat leasingig.
A Z-generáció zenészei számára a hangmintázás a kreativitás alapvető eszköze: korábbi dalok részleteiből új, friss produkciók születnek. Sok előadó azonban csak az alkotás után foglalkozik a minták jogi tisztázásával – ha egyáltalán foglalkozik vele. Hol húzódik a határ az inspiráció és a jogsértés között, mit jelent ma a „fair use”, és hogyan lehet jogszerűen, mégis gyorsan reagálni a digitális trendekre? A panel nemzetközi példákon és hazai tapasztalatokon keresztül mutatja be, hogyan lehet a mintázás egyszerre innovatív és tisztességes gyakorlat.
Hogyan lesz valakiből egyik napról a másikra headliner, és ki dönt arról, kik juthatnak el a legnagyobb fesztiválok színpadaira? A panel résztvevői arról beszélgetnek, mi alapján válogatják ki a fellépőket, léteznek-e „fekete listák”, és mennyire tud rugalmas lenni egy fesztivál programja, ha új trendek vagy friss sikertörténetek formálják a zenei piacot. A fesztiválszervezők első kézből osztják meg, hogyan áll össze egy program, és mi kell ahhoz, hogy egy előadó elérje a legnagyobb színpadokat.
A közönség biztonsága ugyanolyan fontos, mint a zeneiparban dolgozók egészsége. A jól működő szórakoztatóiparhoz stresszmentes szórakozók kellenek. Mit tesznek a klubok és a fesztiválok, hogy a hangulat jó legyen, és az is maradjon? Vibe team, zaklatásmentes éjszakai élet, mentális egészség a zavartalan szórakoz(tat)ásért.
A zeneipar láthatatlan hősei nélkül nincs koncert, nincs fesztivál, nincs működő produkció, mégis egyre nehezebb megtalálni és megtartani őket. A hang- és fénytechnikusok, a roadok és a sofőrök hiánya már most is komoly kihívást jelent, a jövőre nézve pedig az utánpótlás biztosítása kulcskérdéssé válik. Hogyan tehetők vonzóvá ezek a pályák a fiatalok számára, miként lehet megbecsülést és stabilitást adni a háttérben dolgozóknak? A panelbeszélgetés szakértői több nézőpontból világítanak rá: a munkaerőhiány kezelése nemcsak szakmai, hanem gazdasági és kulturális érdek is. A cél, hogy párbeszéd induljon a megoldási lehetőségekről, és közösen találjuk meg a jövő zeneiparának biztos alapjait.
A retro már nem múló szeszély, hanem a zenei rendezvények stabil pillérévé vált. Generációkon átívelő slágerek és produkciók hallhatók a legnagyobb színpadokon. Ki ül kényelmesen a nosztalgiavonaton? Ki tud megújulni, és friss slágerrel vagy színpadi produkcióval (ismét) a csúcsra törni?
A zeneipar és a tudatmódosító szerek kapcsolata évtizedek óta vitatott kérdés: romantizált rock ’n’ roll életstílus vagy romboló függőség? Nem csak a zenészek küzdelme ez: a függőség sokszor láthatatlanul szövi át a mindennapokat. Hogyan lehet róla őszintén beszélni, és mit tehetünk, hogy ne csak a tüneteket, hanem az okokat is kezeljük?
Közben Magyarországon új szakasz kezdődött: kormánybiztosi szinten összehangolt drogellenes fellépések, razziák, tömeges ellenőrzések és az Alaptörvény tervezett módosítása, amely akár dalszövegekben is tiltottá teheti a „kábítószer népszerűsítését”. Egyes előadók már most a középpontba kerültek, és nem egy műfaj került célkeresztbe. A panelbeszélgetés azt járja körül, mit jelent mindez az alkotói szabadságra, a zenei színtér működésére, és mit kezdhetünk ezzel emberi szinten – a közönség, a szakma és a társadalom oldaláról egyaránt.
A ProArt 2024-es jelentése szerint a magyar zeneipar nem csupán kulturális, hanem gazdasági szempontból is meghatározó szereplő: minden befektetett forint több mint kétszeres értéket teremt a gazdaságban.
A panelbeszélgetés során szeretnénk megvizsgálni, hogyan viselkednek a menedzsmentek és az előadók ebben a komplex gazdasági környezetben. Miért éri meg leszerződni egy előadónak egy kiadóhoz? A másik oldalról pedig milyen kockázatokat vállal a menedzsment?
Hogyan alakul a költségvetés a független kiadók és a major kiadók esetében? Mi alapján döntenek a menedzsmentek a pénzről a különböző előadóknál, és miként gondolkodnak a független előadók a saját befektetéseikről? Milyen hatással van a piac koncentrációja, a tőkehiány vagy az óvatosság a pénzügyi döntésekre? A beszélgetés célja, hogy mind a menedzsmenti, mind az előadói szempontokat feltérképezve közgazdasági szemszögből mutassa be, hogyan lehet a rendelkezésre álló forrásokat tudatosan és fenntarthatóan felhasználni.
Tavaly is több zenekar talált menedzsert, immár harmadszor keres kulturális menedzser zenekart, és zenekar kereshet menedzsert, és jól össze is boronálódnak egy órára egy speed meetingen. A program a Majdnem Híres Rocksulival közös szervezésben valósul meg.
Az utóbbi években a zenei rendezvények már nem csupán a koncertekről szólnak: a gasztronómiai kínálat és az étkezési szokások egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak. Ugyanakkor a szemétkezelés és az ételpazarlás komoly kihívást jelent, nemcsak a nagy nemzetközi eseményeken, hanem a hazai rendezvényeken is. Milyen trendek formálják ma a vendéglátást, hogyan változik a fogyasztói magatartás, és milyen megoldások segíthetnek a hulladék csökkentésében a zenei eseményeken?
A digitális tér folyamatosan változik, a zenészek és menedzserek pedig gyakran érzik úgy, hogy elvesztek az online marketing útvesztőjében. Érdemes saját kezűleg belevágni a kampányok és tartalmak kezelésébe, vagy jobb szakemberre bízni a feladatot? Hogyan egészíthetik ki egymást az online és hagyományos marketingeszközök? Mik a különböző platformok előnyei és korlátai? Igaz-e, hogy a fizetett hirdetések rontják az organikus elérést? A panelbeszélgetés a legfrissebb trendek mellett arról is szól, hogyan lehet önazonosan és hatékonyan kommunikálni egy zenekar vagy előadó üzenetét a célközönségnek. Tapasztalt szakemberek osztják meg, milyen eszközök, formátumok és kreatív megoldások működnek legjobban a mai algoritmusvezérelt világban.
A zenei menedzser munkája sokak szemében rejtély, mások szerint viszont egyetlen emberben kell megtestesülnie egy teljes stábnak. Booking ügynök, PR-os, grafikus, sofőr, road, válságkezelő – és mindez gyakran egy fizetésért. De meddig tartható ez a „mindenes” szerep? Milyen tudásra, kapcsolatokra és készségekre van szükség ahhoz, hogy egy produkció valóban sikeres legyen? A panelbeszélgetésben gyakorló menedzserek és szakemberek mesélnek arról, hogyan oszlik meg – vagy éppen nem oszlik meg – a háttérmunka, és milyen jövő vár a szakmára.
A rendszerváltás óta eltelt több mint 30 évben rengeteg változáson ment át a magyar könnyűzene. Az X generáció tagjai még az „analóg hőskorszakban” kezdték pályájukat, amikor az előadói karriert a fizikai forgalmazás, a kereskedelmi rádiók és tévécsatornák „kapuőrei”, valamint a fesztiválpiac berobbanásának első évei határozták meg.
Ma azonban új kihívásokkal néznek szembe: hogyan maradhatnak relevánsak a streaming-korszakban, ahol a TikTok-hitek uralják a listákat? Milyen életutat járhat be ma Magyarországon egy művész? Miként élheti túl, és hogyan alakíthatja ezt a gyorsan változó közeget az X generáció? Hogyan találják meg identitásukat a digitális tér árnyékában, és milyen tanulságokat hordoz számukra a korábbi évtizedek tapasztalata?
A beszélgetésben zenészek közösen keresik a választ arra, miként lehet túlélni, megújulni és inspirálni egy olyan korban, ahol a zenei világ minden pillanatban új hangnemre vált.